Тантриското преобразяване - Ошо

'Тантра е свобода - свобода от всички умопостроения и игри на съзнанието, свобода от всички конструкции, свобода от другия...

В тантра се казва: ако ти си наред, и светът ще бъде подреден за теб. Ако живееш в хармония, цялото съществуване ще бъде за теб хармонично.

Ако в теб цари безредие - така ще бъде и със света наоколо. Подредеността обаче не трябва да бъде фалшива, нито натрапена.
Когато се опитваш да си наложиш насила някакъв ред, само се разкъсваш. Някъде дълбоко в теб безредието продължава...

В тантра се казва: съществува друг вид ред, който няма нужда да бъде налаган. Просто се отървете от всички конструкции, станете естествени и спонтанни. Това е най-великата стъпка, която може да се изисква от човека. За нея е необходим огромен кураж...
За да влезеш в тантра, трябва да признаеш, че си роб, че робството е дълбоко вкоренено в теб, че то трябва да бъде премахнато...

Преди да се занимаем с предвидените за днес сутри, трябва да си изясним нещо във връзка с тантристката карта на вътрешното съзнание...
Според тантра никой мъж не е само мъж и никоя жена - само жена. Всеки мъж е едновременно и мъж, и жена, съответно всяка жена е и жена, и мъж… Това прозрение е едно от най-великите, постигани някога.

Съвременната дълбинна психология разбра това и нарече феномена с термина бисексуалност. В тантра от пет хиляди години това схващане е азбучна истина, едно от най-големите открития на света. Въоръжени с тази дълбока истина, ние можем да проникнем навътре в самите себе си. Защо мъжът се влюбва в жената? Защото я носи в себе си, иначе никога не би се влюбил. А защо именно ти се влюбваш в точно определена жена? На света съществуват хиляди, милиони жени и въпреки това в един миг само една от тях става важна за теб, като че ли всички останали са изчезнали, а единствено тя продължава да живее? Защо? Защо онзи мъж е така привлекателен за теб? Защо в миг нещо - дълбоко там вътре - така сладостно щраква?

Тантра казва: "Ти носиш в себе си образа на жена или мъж." Всеки мъж носи в себе си по една жена. Всяка жена носи в себе си по един мъж. И когато някой отвън изведнъж съвпадне с вътрешния образ, ти се влюбваш - това е положението с любовта, това е нейният смисъл...

Външната жена обаче никога не задоволява напълно, защото никоя жена отвън не е в състояние да съвпадне напълно с вътрешната... Може да се постигне някакво съвпадане - съществува привличане, магнетизъм и какво ли не, но постепенно всичко това отслабва...

Какъв е изходът сочен от тантра, какво ни съветва да сторим тя? Тантра казва: "Няма начин външното да те задоволи напълно, трябва да се придвижиш навътре, да откриеш вътрешния си мъж или жена, да осъществиш вътрешен полов акт." Това е големият тантрически принос.

Но как е възможно това? Опитайте се да разберете картата. Вече ви говорих за седем чакри и йогико-тантристката физиология. При мъжа Муладхара е мъжка, а Свадхищхана - женска. При жената Муладхара е женска, а Свадхищхана - мъжка и т. н. До шестата чакра двойствеността продължава да съществува. Едва седмата е недвойствена.

Вътре в тебе съществуват три двойки: Муладхара и Свадхищхана трябва да встъпят в брак, Манипура и Анахата - също, както и Вишудха и Аджня.
Когато енергията се движи навън, нуждаеш се от външна жена: Коитусът с външна жена, любовната връзка с нея никога не са постоянни, така че по този начин можеш да получиш само известни проблясъци за истината. За няколко мига може напълно да потънете един в друг, но много скоро се озоваваш захвърлен на милостта на самия себе си, и то дори със злоба. И отмъстителност.

Ето защо след всяко правене на любов винаги остава известно разочарование - отново си се провалил, не стана така, както си го искал. Е да, достигнал си върха, но още преди да успееш да му се порадваш - и него го няма, отново падение. Още преди да достигнеш до връх, пропадаш в долина...

Външната среща може да бъде единствено и само моментна, но затова пък вътрешната може да трае вечно. Колкото по-високо стигаш, толкова по-вечна е тя. За мъжа първата чакра - Муладхара - е мъжка. Дори когато правиш любов с жена отвън, тантра те съветва да не забравяш вътрешната жена. Прави любов с външната, но помни и вътрешната. Нека съзнанието ти се движи навътре. Забрави напълно външната жена. В момента на оргазма забрави мъжа или жената напълно. Затвори очи, остани вътре, превърни преживяването си в медитация. Винаги, когато енергията ти се вълнува, трябва да използваш случая, винаги. Защото именно в такъв момент можеш да осъществиш контакт - да заминеш на вътрешно пътешествие.

В повечето случаи не е особено лесно да погледнеш навътре, но в любовния миг ти не си вече обикновен мъж или жена Тогава си в своя максимум. В момента на оргазма цялата ти телесна енергия пулсира в неистов танц. Всяка клетка, всяка фибра танцува в ритъм, обгръща те хармония, непозната в обикновения живот. Сега е моментът, моментът на хармонията. Използвай го като проход навътре. Прави любов, но медитативно, вглеждай се в себе си.
Пред теб зейва широко отворена врата - вратата на тантристката опитност.

Тантра отваря вратата пред теб и ги казва, че си щастлив само защото вратата е зейнала, а през нея към теб е потекла част от вътрешното ти блаженство. Блаженството не идва от външната жена, от външния мъж, а от най-исконните ти дълбини. Външното присъствие е само повод за вътрешно преживяване.

Тантра не твърди, че любовта с външен мъж или жена е грях, а просто, че такава любов не води твърде далеч. Тантра твърди, че може да използваш тази любов като вълна, на гребена на която да се отправиш навътре, да се потопиш в един неземен свят, да полетиш. Твоята стрела може да повлече към заветната цел след себе си и лъка, ти можеш да станеш Сараха.

Ако по време на любовния акт изпаднеш в медитация, ставаш тих, вглеждаш се навътре, затваряш очи, напълно забравяш външния мъж или жена - чак тогава започва интересното. Твоят вътрешен мъжки център - Муладхара - започва да се придвижва към женския център - женският център е Свадхищхана - така че между тях се осъществява вътрешен полов акт.

По някой път това се случва без твоето знание. Много санясини са ми писали писма. Никога не съм им отговарял, защото не беше възможно да се отговори. Сега вече е възможно, ще ме разберете. Един санясин все ми пише и пише, вероятно се чуди защо не отговарям... Картата не ми беше под ръка до този момент, сега вече ви я предоставям. Когато ме слушал, този санясин винаги чувствал, че като че ли изпада в оргазъм. Цялото му тяло започвало да пулсира, точно както по време на любовен акт с жена. Учудил се много, естествено е. Не бил в състояние да следи мисълта ми, забравял, Блаженството, което се надигало в него, било така голямо, че взел да се безпокои. Какво става? Какво има в мене?

Такива неща се случват - Муладхара се среща със Свадхищхана, мъжкият ти център се слива с женския. Оттам радостта при медитация, при искрена молитва. Това е механизмът на вътрешния празник. Щом Муладхара и Свадхищхана се срещнат, се освобождава енергия. Точно както когато се любиш с жена си, се освобождава енергия, такава енергия се освобождава и когато Свадхищхана се среща с Муладхара. Само че сега тази енергия атакува един по-висш център, а именно Манипура чакра.

Манипура е мъжка, Анахата - женска. Свикнеш ли веднъж, настроиш ли се на вълните на първата среща на твоя вътрешен мъж с твоята вътрешна жена, все някой ден те ще се срещнат повторно. Няма какво толкова да правиш в този смисъл. Енергията, освободена при първата среща, създава възможност и за втората, и за третата среща.

Третата среща е между Вишудха и Аджня. Когато третата среща стане факт, създава се енергията, необходима за четвъртата. Това вече не е среща, не е сливане, това е единство. Сахасрара е сама, тук вече няма противопоставяне на мъжко-женско делене... Мъжът е станал жена, жената - мъж, всяко разделяне е преодоляно. Това е абсолютната, вечната среща. Индусите я наричат сат чит ананда... Това е трансцедентното пространство, наречено от Буда нирвана.

Трите вътрешни срещи и постигането на четвъртата притежават и друго измерение. Много пъти съм ви говорил за четирите състояния: сън, сънуване, будност, турия. Турия означава "четвъртото", "отвъдното". Седемте чакри и работата върху тях кореспондират също и с тези четири състояния.
Първата среща между Муладхара и Свадхищхана е като сън. Срещата става, но ти може и да не забележиш. Ще се чувстваш добре, свеж и бодър като никога... И все пак няма да забележиш и осъзнаеш точно какво става, все още механизмът е обвит в мрак. Мъжът и жената вътре са се срещнали, но в несъзнателното, не на дневна светлина, а в дълбока нощ. Да, резултатът ще е налице, в теб ще забушува нова енергия, ново лъчение, нов блясък. Ще придобиеш аура. Околните също ще усетят силата на присъствието ти, вибрацията. Самият ти обаче няма да осъзнаваш какво точно става и поради това първата среща е като сън.

Втората среща е като сънуване, когато Манипура и Анахата се срещнат, срещата с вътрешната жена ще ти изглежда като чуден сън. Ще си спомниш част от него... Може би нещо си забравил, може би не си спомняш вече цялото, но все нещичко е останало. Втората среща е като съновидение. Ще си дадеш по-голяма сметка за нея, ще почувстваш, че се променяш, че се извършва някаква трансформация, че вече не си предишният човек. С втората среща ще си дадеш сметка, че интересът към външната жена започва да намалява... интересът към външния мъж не носи предишната наслада и очарование...

Най-напред ще започнеш да чувстваш, че интересът ти към другия отслабва. Феноменът няма да има съвсем ясни очертания, ще се вглеждаш като през опушено стькло, като че навън е мъгливо, а ти искаш да достигнеш с поглед хоризонта. Постепенно нещата ще се изяснят, но все още ще бъдат като в сън. Мъглата вече е малко по-разредена. След време вече си напълно събуден - случило се е - вътрешната жена се е срещнала с вътрешния мъж.
Двуполюсността вече я няма, изведнъж си станал единен...
С такава интеграция на вътрешното същество ти ставаш индивидуалност. Преди това не си индивидуалност, а тълпа, множество, ти си едновременно много хора, психиката ти е мултипсихика. И ето - изведнъж се подреждаш...
Когато ти си индивидуалност, когато вътрешното раздвоение в теб изчезне, вън и вътре настъпва хармонията.
Може да ви прозвучи парадоксално, но ще ви кажа - индивидуалността е космосът. Когато си станал индивидуалност, няма как да не осъзнаеш, че си и космос. Досега си мислил, че си нещо отделно от съществуващото - сега вече не можеш да мислиш така...

Още няколко неща - вече ви казах, че Муладхара трябва да бъде отпусната, защото само тогава енергията се движи нагоре, навътре. "Навътре" и "нагоре" е едно и също; "навън" и "надолу" е едно и също. Енергията може да се движи навътре и нагоре само когато Муладхара е отпусната. Ето защо първата ти задача е да отпуснеш Муладхара.
Сексуалният ти център е много напрегнат... Можеш просто да наблюдаваш. Винаги държиш половината си система натегната, като че ли те е страх да се отпуснеш - мислиш си ‘нещо нередно ще се случи, ако му отпусна края’... Отпусни го, остави го на самия него.

Не се страхувай - страхът създава напрежение. Остави страха... Щом започнеш да мислиш за секса като за добродетел, ще можеш да се отпуснеш както трябва.

Вече ви говорих как да отпуснете Муладхара. Споменах и за Свадхищхана - това е центърът на смъртта. Не се страхувай от смъртта. Два огромни ужаса са доминирали човечеството - от секса и от смъртта. Да се страхуваш, е опасно, защото ужасът пречи на растежа. Изоставете страховете си, не се плашете нито от смъртта, нито от любовта и секса.

Третата чакра е Манипура - тя е натоварена с негативни емоции. Поради това чувстваш смущения в стомаха. При емоционални смущения Манипура реагира светкавично. Във всички езици по света съществуват изрази като "Не мога да го смеля". Това е буквално вярно. Понякога, когато не можеш да смелиш нещо, започва да ти става лошо, иска ти се да повърнеш. Понякога дори наистина повръщаш - на "нервна" почва. Някой е казал нещо, ти не можеш да го "смелиш" и изведнъж ти става лошо... повръщаш, а след повръщането страшно ти олеква.
В йога съществува такава методология. Йогинът изпива сутрин известно количество вода - подсолена вода, при това водата трябва да бъде непременно хладка - и я повръща. По този начин Манипура се разтоварва. Това е велика техника, очистващ процес.
Ще се учудиш, но много съвременни терапии възприемат подобни похвати. Разбрали са, че повръщането помага. Действеният анализ го признава. Същото се отнася и за първичната терапия. Повръщането разтоварва Манипура. Тантра и йога винаги са знаели това.

Негативните емоции - гняв, омраза, ревност и т.н., винаги са били потискани. Твоята Манипура е претоварена. Потиснатите емоции не позволяват на енергията да тръгне нагоре, те са като скала, блокирала прохода. Разните Гещалт терапии и др. подобни до една въздействат, без да съзнаваш, върху Манипура. Те се стараят да провокират яда ти, твоята ревност, алчността; те провокират твоята агресивност, склонността ти към насилие, карат ги да изплуват на повърхността като клокочещи мехури. Обществото си знае своето: то те учи да подтискаш всичко негативно, а да проявяваш само позитивното. Е, и двете са опасни.

Да се правиш на позитивен, е фалш, лицемерие, да потискаш негативността, е опасно, отровно е, така отравяш целия си организъм.
Тантра казва: изрази негативното и дай път на позитивното. Ако те обладае гняв, не го подтискай, ако те връхлети агресивен импулс, остави го. Тантра не те съветва да колиш и бесиш, а ти сочи, че съществуват 1001 начина за изразяване на потиснатите емоции. Можеш например да отидеш в градината и да нацепиш дърва. Наблюдавал ли си дърварите? Те са по-мълчаливи от всеки друг. Виждал ли си ловци? Те са много добри хора. Вършат мърсотии, а са много добри. По време на лова нещо става с тях. Гневът и агресията отиват в убиване на животните. Така наречените хора на ненасилието са най-неприятните на света. Те не са добри хора, защото се намират върху вулкан. Не можеш да си спокоен с тях, в тях има нещо много опасно. Чувстваш го, можеш да го докоснеш дори, то се излъчва от тях. Можеш да отидеш в гората и да извикаш, да крещиш от гняв, да пищиш както ти дойде. Първичната терапия е тъкмо писък терапия. Терапията чрез срещи, гещалт терапията и първичната терапия са от огромно значение за отпускането на Манипура.

Щом отпуснеш Манипура между негативното и позитивното, настъпва баланс. При наличието на такъв баланс проходът се отваря, сега енергията може да се придвижи по-високо. Манипура е мъжка. Ако Манипура е блокирана, енергията не може да се изкачва. Манипура трябва да бъде отпусната.
Балансирането на полярността може да бъде от голяма полза за постигането на равновесие между позитивното и негативното. Поради това в този ашрам разрешавам всякакъв вид методи от всяка точка на земята. Трябва да се възползваме от всичко полезно... Може би няма да разбереш защо постъпвам по този начин, защо приемам едновременно йога, тантра, дао, суфи, джаина, будизъм, индуизъм, гещалт, психодрама, среща, първична терапия, балансиране на полярностите, структурна интеграция, ролфинг...

Четвъртата чакра е Анахата. Проблемът с тази чакра е в съмнението – ако си склонен към съмнение, четвъртата ти чакра ще остане затворена. Отваря я само доверието. Всичко онова, което поражда съмнение, руши сърцето ти. Анахата е сърдечната чакра. Логиката, прекалената рационалност, цепенето на косъма на две, многото Аристотеловци - винаги рушат Анахата. Философията и скептицизмът също я рушат.
Ако искаш да отвориш Анахата, трябва да бъдеш по-доверчив. Поезията е по-полезна от философията, интуицията превъзхожда рационалността, чувството помага повече от мисленето. Трябва да превключиш от съмнение към доверие. Само тогава твоята Анахата ще се отвори, ще започне да приема мъжката енергия от Манипура. Анахата е женска. Съмненията я затварят, правят я фригидна, изсушават я, правят я неспособна да приеме мъжката енергия. Доверието я отваря, от нея блика влага, за да улесни навлизането на мъжка сила.

Следва петата чакра - Вишудха. За нея са противопоказни липсата на творчество, подражателството, папагалщината, маймунството... Подражателството разрушава Вишудха. Не бъди подражател, не бъди индиго. Не се опитвай да станеш Буда или Христос... Подражанието няма да помогне. Помагат й единствено творчеството, експресивността, неповторимият стил на живот, смелостта да направиш точно "твоето си" и никое друго. Изкуство, песен, музика, танц, творчество, всичко това помага. Каквото и да правиш, бъди новатор, прави го по неповторим начин. Влей в него малко индивидуалност, остави някаква автентична следа. Дори когато чистиш пода, можеш да го направиш по свой си начин. Можеш да проявиш творчество във всяка твоя дейност, трябва да проявиш. Ако си креативен - добре, Вишудха ще се отвори. Тогава и единствено тогава енергията ще може да се придвижи към Аджня, към центъра на третото око, към шестия център.
Това е процесът: първо прочисти всеки център поотделно, дай си сметка какво може да му навреди и му позволи да функционира естествено. Преградите са премахнати, енергията тръгва.

След шестата чакра е Сахасрара, турия, хилядолистният лотос. Разцъфваш. Да, точно така, разцъфваш! Човек е дърво - Муладхара е коренът, а Сахасрара - цветовете. Дървото цъфти, ароматът му се слива с вятъра. Това е единствената молитва, единственото жертвоприношение в краката на божественото...'

Go to the top of the page

Коментари

  1. БЛАГОДАРЯ НА ГАЛИАНА ЗА ЧУДЕСНАТА СТАТИЯ...
    'Човек е дърво - Муладхара е коренът, а Сахасрара - цветовете. Дървото цъфти, ароматът му се слива с вятъра. Това е единствената молитва, единственото жертвоприношение в краката на божественото..."

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации