ПОДВИЗИТЕ НА ХЕРКУЛЕС - ОВЕН, ПЪРВИ ПОДВИГ

ПЛЕНЯВАНЕ НА КОБИЛИТЕ-ЧОВЕКОЯДЦИ
(Овен 21 март - 20 април)
Митът
Първите велики Порти били широко отворени. От портала прозвучал глас: "Херкулесе, сине мой, вър­ви напред. Мини през Портите и стъпи на Пътя. Извърши своя подвиг и се върни при мен, за да ми докладваш за извър­шеното."

С радостни викове Херкулес се втурнал напред и тичешком минал между пилоните на Портите, много самонадеян и уверен в своите сили. Така Подвигът започнал и Херкулес пристъпил към първия си велик акт на служене. Разказът за това събитие съдържа много полезна информация за човешки­те синове, които са и синове Божии.

Синът на Марс - Диомед, известен с избухливия си нрав, управлявал земите зад тези Порти. Там, в блатата на своите земи, той развъждал бойни коне и кобили. Конете били диви, а кобилите свирепи и всички хора треперели при тяхно­то приближаване, защото те бясно се носили из цялата страна и причинявали огромни загуби, като убивали всеки попаднал на пътя им, а отгледаното от тях потомство ставало все по-диво и жестоко.

- Излови тези кобили и прекрати злите им дела - проз­вучала заповед към Херкулес. - Иди и спаси тази далечна земя и онези, които живеят на нея.

- Абдер - извикал Херкулес, призовавайки своя прия­тел, когото много обичал и който винаги го следвал в странстванията му. - Ела и ми помогни да се справя с тази задача. Абдер дошъл, застанал до приятеля си и заедно с него пристъ­пил към изпълнение на задачата. Внимателно, като обмисляли всяка крачка, двамата приятели следвали конете по поляните и блатата на тази местност. Накрая те подгонили плодовитите Диви кобили по полето, където те нямало как да се скрият.

Херкулес ги хванал, препънал краката им и издал радостен победен вик.

Главозамаян от своята смелост, той решил, че е под дос­тойнството му сам да охранява и управлява конете по Пътя към Диомед. Затова извикал своя приятел и му казал:

- Абдер, върви и изведи тези коне отвъд Портите, - а самият той обърнал гръб на приятеля си и гордо тръгнал нап­ред.

Абдер обаче бил слаб и уплашен от тази задача. Той не успял да удържи кобилите - нито да ги върже, нито да преми­не с тях през Портите, следвайки приятеля си. Конете се нах­върлили върху Абдер, стъпкали го до смърт с копитата си и избягали в още по-диви места из земите на Диомед.

Разбит от мъка, унижен и разочарован от себе си, но помъдрял, Херкулес се върнал към своята задача. Той отново следвал кобилите от едно място на друго, оставяйки своя за­гинал приятел. Той отново хванал конете и сам ги превел пред Портите. Но Абдер бил мъртъв.

Учителят го погледнал внимателно и изпратил конете в едно мирно място, за да ги обяздят и приучат към труд. Сво­бодни от страха, хората възхвалявали избавителя си, наричай­ки Херкулес спасител на тяхната страна. Но Абдер бил мър­тъв.

Учителят се обърнал към Херкулес и казал:

- Първият подвиг е завършен; задачата е изпълнена, но е изпълнена лошо. Научи този урок и премини към по­нататъшно служене на своите събратя. Иди в страната, пазена от вторите Порти, намери свещения Бик и го отведи в Святото място.

Тибетецът

Значение на мита

Съотнасяйки този астрологичен и символичен разказ с всекидневието и изпитанията на съвременния ученик, ние ще опишем изпълнението на задачата, с която се нагьрбва Херку­лес, както и изпитанието, на което го подлага цар Евристей. След това ще изучим значението на знака, в който се случва това, доколкото всичко е тясно свързано и подвигът става възможен благодарение на качествата, дарени на Херкулес в дадения знак. Всеки знак поставя човека, който работи в него, под въздействието на особени сили и му придава определени тенденции. Ние трябва да ги познаваме, ако искаме да разбе­рем значението на изпитанието.

С всеки зодиакален знак са свързани три други съзвез­дия, които символично (често по поразителен начин) въплъщават проблема на ученика и подсказват неговото решение. Точно тях ще трябва да разгледаме, доколкото подвигът, зна­кът и свързаните с него съзвездия (заедно със силите, освобо­дени от тяхното съчетаване) представляват завършен разказ, пълен с поучителни детайли. За повече яснота ми се иска да добавя, че съзвездията символизират троичния духовен ас­пект, знакът показва полето на дейност за душата, а подвигът представлява работата на ученика, който живее на физически план и се стреми да покаже върху бойното поле своята вътре­шна божественост и скритите в него сили. В тези три посоки имаме - дух, душа и тяло в тяхното единство. В Херкулес жи­вотът, съзнанието и формата се обединяват ведно. Личността му действа под влияние на душата - вътрешния Христос, и достига целите на Духа - Небесния Отец. По-нататък ще раз­гледаме отношенията между знака и съзвездията и ще завър­шим всяка глава с конкретно приложение на поуките от изпи­танието към живота на ученика и на човечеството като цяло.

Изучавайки дванадесетте подвига, ние ще проследим пътя на Херкулес по зодиака от знака Овен, който е знак на началото, през Телец, Близнаци и т. н. (обратно на часовнико­вата стрелка) към Риби - знака на смъртта и завършването. Това е обратният ред спрямо видимото движение на слънцето (по часовниковата стрелка), което тръгва от Овен и се движи назад към Риби, Водолей и т. н. през всички останали знаци, за да стигне отново до Овен. Човекът, потопен във форма и жи­веещ под влияние на материалния аспект, по необходимост следва пътя на илюзията и на външното, но Херкулес е душа и следва истинския Път, като заменя обичайната процедура с противоположната и образно казано върви срещу течението. Херкулес е пробудена душа и умее да осъществи деня на бла­гоприятната възможност. Той получава заръка да извърши дванадесет подвига и да покаже своите умения, както и обе­щание, че ако изпълни изискванията, ще попадне в царството на боговете. Херкулес носи в себе си всички божествени сили, макар че засега не знае как да се ползва от тях, поради което се въоръжава със собственоръчно изработена тояга и така екипирай, в символичен смисъл той се възкачва на фиксира­ния небесен Кръст, където остава в духа си до завършването на последния подвиг.

Така той пристъпва към изпълнението на своя първи подвиг, слабо осъзнавайки величието на задачата и без изобщо да е готов за неуспех. Възхитителното в мита за Херкулес е, че показва неговия импулсивен характер и факта, че той не вина­ги е успявал. Понякога е грешал и е бил принуден да започва отначало, докато усилията му не завършат с успех.

Херкулес научава, че Диомед (син на Марс, бога на во­йната) отглежда огромно количество диви кобили. Те препус­кали на свобода, разорявали страната, нанасяли големи щети и дори ядели човешка плът. Никой не можел да се чувства в бе­зопасност е навсякъде царял ужас. Освен това, тези кобили раждали голям брой коне, предназначени за война, и Диомед бил много загрижен от това положение. Цар Евристей заповя­дал на Херкулес да се справи с тях. Мнозина вече били опит­вали да го сторят, но кобилите не позволявали да бъдат плене­ни, като убивали хората и конете, изпратени срещу тях. Хер­кулес заловил кобилите и заръчал на Абдер да ги води и пази, без да прецени нито силата на конете, нито тяхната дивост. Преди да успее да направи каквото и да е, конете нападнали Абдер и го стъпкали до смърт, след което отново избягали и започнали пак да разоряват околността. Херкулес трябвало да започне всичко отначало и с доста усилия успял да ги хване отново. Така първият подвиг започва с частичен неуспех, как­то често се случва с неопитните и разпалени стремящи се. Та­кава е историята - кратка, драматична, призоваваща към мъ­жество. Какво може да се каже за знака, в който това се случ­ва?

Знакът

Знакът Овен, който е поле на първото действие, винаги е бил разглеждан като първи знак на зодиака. От този знак започва да се върти великото колело. Това е, така да се каже, знакът на началото. Казано на космичен език, това е знакът на творението и тази мисъл е в основата на библейските думи "Агнецът се принася в жертва още от сътворението на света" (Откровение, XIII, 8,) - такъв е знакът на Овена, или Агнеца. В живота на човека той бележи първото субективно, неясно осъзнаване на съществуванието и встъпването на човека по пътя на жизнения опит. В живота на стремящия се към учени­чество той бележи период на преориентиране и възобновяване на усилията за самопознание, както и влизането му в онзи по­следен етап от еволюционния път, който ще го изведе от чо­вешкото царство и ще му позволи да премине в царството на боговете. Това е обещанието, което е дадено на Херкулес, и такава е наградата, която очаква всеки ученик. Този първи подвиг бележи първата крачка по "пътя на превръщането".

Овен е знакът на излъчваната сила, на божествената енергия, изливаща се от централното божество - от Бога, или от човешко същество - от Син Божий. Тази енергия протича в две посоки (така както точката се разгъва в линия и Единия става първи): тя тече към света на формите, но също и към света на живота, или на духа. Вторият енергиен поток изразя­ва пътя на завръщането, на навлизането навътре, а двата заед­но образуват двете дъги на великия кръг на съществуванието. В този знак започва както опитът за придобиване и овладяване на формата, така и пътят на вътрешното разкритие, на живота на душата, или на субективната Същност. За този етап са ха­рактерни реорганизацията, преориентацията, новата поляри­зация и възстановяването и всички те изразяват една и съща жизнена сила. Двата начина за приложение на тази сила зави­сят от менталното внимание на божественото или човешкото същество, което ги използва. Това е една и съща сила, но тя се прилага по два различни начина в зависимост от това дали божественият субект е насочил вниманието си към придоби­ване на форма или е тръгнал по Пътя към освобождаване от формата.

С течение на еони тази жизнена сила е била насочвана към егоистични цели - за постигане на изгода и удовлетворе­ние на желанията. Постепенно животът на формата губи при­тегателната си сила и така, преминавайки отново и отново по целия кръг на зодиака, човекът отново попада в Овен, но този път с нова насоченост, други интереси и променено виждане. Той съзира възможността след постигането на определени це­ли да прекрати цикъла на преражданията си и да се присъеди­ни към Царството Божие. По пътя на личния опит такъв човек открива същностната си двойственост и се стреми да ограни­чава нейния нисш аспект, като се преориентира към потребно­стите на висшия. Той започва да откликва на импулсите, ид­ващи от света на душите, и да съзнава груповите интереси и цели. Сега той трябва да се научи да използва жизнената сила за неегоистични цели, а не за удовлетворяване на личните си желания.

Трите изначални импулса в Овен

Този знак се характеризира с три велики подбуди. Както отбелязахме, тук е налице подтикът на започването. Той може да се прояви както като потребност за придобиване на форма и въплъщаване в материята, така и като стремеж да се обърне процесът и да се следва потребността за освобождаване от формата, за излизане на душата от плена на материалната природа. След това въпросната подбуда е последвана от стре­межа към творчество, т. е. към онази дейност на Божеството, която създава светове на проявление и удовлетворява Негово­то желание да се въплъти в слънчеви системи, започвайки ве­ликия жизнен цикъл на вселената. Това може да бъде също така и потребност за индивидуално творчество, желание на душата да придобие тяло или стремеж на човека да създаде нещо, което да бъде специфично негово. В древните Акадски времена Овен е определян като знак, "където праведността се принася в жертва", или като знак на "падналите ангели". При­влечени от този основен стремеж, синовете на Бога са падали от своята висота, придобивали са форма и са започвали кръг след кръг своя индивидуален път по зодиака.

Трето, тук откриваме и стремеж към възкресение. В Овен, който бележи началото на живота на формата и дава тласък на съзидателната работа, започва да се появява жела­ние за освобождение от формата, за изблъскване встрани на камъка, който запречва гробницата на душата, и за постигане на свободата, присъща за божиите синове. В Овен откриваме импулсът, водещ до създаване на формата, която в течение на векове ще бъде затвор за душата. Този процес достига своя максимум в Рак; същото човешката форма постига в Лъв; най-плътната илюзия във форма се достига в Скорпион, а в Риби формата умира, само за да се възроди отново в изнурителния кръговрат на опита във форма. В знака Овен обаче за първи път се появява усещане за Пътя към Освобождението и започ­ва формирането на духовното тяло. Това е знакът на заражда­щата се духовна активност, която в бъдеще ще доведе до раж­дането на младенеца Христос в Дева и на Спасителя на Света в Козирог и Риби. Физическото начеване и духовното начева-не, физическото творчество и духовното творчество, физичес­кото проявление и духовното освобождение - това са изна­чалните импулси, чувствани в Овен.

Следователно, това е знак на могъщи импулси, на силни колебания и на невероятни усилия; често това е знакът на неу­спеха, но в крайна сметка той винаги е знак на успеха. В своя противоположен знак - Везни, той достига своето висше рав­новесие, тъй като натрупаният опит, както и уроците, усвоени в петте предходни подвига, носят онова самообладание и ура­вновесено отношение, което ще бъде характерно за Херкулес, когато той ще победи глигана във Везни.

Според зодиака на брахманите в Овен управлява Вишну, който е второто лице на индуистката Тримурти, или на въплътения космичен Христос, доколкото Той задвижва про­цеса за придобиване на форма и в крайна сметка осъществява последния етап на възкресението. Така Вишну (Христос) оли­цетворява и двете потребности - за построяване на форма и за освобождение или възкръсване от нея. Движен именно от този стремеж към освобождение, Херкулес се отправя към подви­зите.

Знакът на Ума

Овен управлява главата. С други думи, това е знакът на мислителя и следователно - силен ментален знак. Всички на­чинания произтичат от менталния план и от ума на Създателя, бил той Бог или човешка душа. Тази вселена има своето нача­ло в мисълта на Бога, или на космичния Мислител. Душата започва своя път в материята с помощта на същия процес на мисълта. Човечеството, четвъртото царство на природата, за­почва своето съществуване след появата на разума, който от­деля човека от животните. Стремящият се започва своите уси­лия, когато той действително стане мислител и с пълно разби­ране започне да действа като арбитър на своята съдба...

Оттук става ясно, че в Овен се поставя началото на пра­вилната ориентация и на вярната посока. Така Херкулес, запо­чналият да мисли ученик, пристъпва към своята работа. Клю­чът към този подвиг и към значението на знака може да бъде открито в текста на древен индийски ръкопис: "Човекът не знае правилния път към небесния свят, но конят го знае". В древна Индия жертвоприношението на кон е било свързвано с Бога-Слънце и според преданията всяка година Богьт-Слънце, като зодиакален кон, е трябвало да умре (според ведическите Арийци), за да спаси всички смъртни. Слънчевата колесница на Аполон се изобразява впрегната с коне, а "царственият знак на Овена" е тясно свързан със символа на коня, свидетелство на което е и първият подвиг.

Позоваването на книгите по симвология ще ни покаже, че конят обозначава интелектуалната дейност. Белият кон символизира просветения ум на духовния човек и затова в Книгата на Откровенията ние четем, че Христос се появява, яздейки на бял кон. Черните коне олицетворяват нисшия ум и неговите лъжовни идеи и човешки заблуди. Плодовитите ко­били, които срещаме в първия подвиг, символизират женския аспект на ума, раждащ нови идеи, теории и понятия. Това символизира тенденцията на ума да създава мисъл-форми и да въплъщава заредените идеи, които широко се разпространяват по света и са опустошителни и разрушителни, ако произтичат от нисшия ум, но стават съзидателни и предпазващи, ако ид­ват от душата.

Езотеричният управител на знака е Марс, богът на вой­ната, затова и Херкулес, действайки под правилното ръковод­ство на мисълта и започващ работа на менталния план, се про­явява като войн. Неговата основна характеристика в този знак е войнственият дух на първооткривателя. Кобилите са на Диомед, сина на Марс. (Езотеричен управител на знака обаче е Меркурий, който "просвещава ума и е посредник между ду­шата и личността".)

Съзвездията в Овен

С Овен обикновено се свързват три съзвездия. Първото е Касиопея, Кралицата на Трона, която винаги е символ на материята. Изключително интересно е обстоятелството, че в зодиакалния кръг се срещат три жени. Във връзка с Овена (знака на началото) виждаме Касиопея, Господстващата Жена. Жена и Дете - както ще видим по-нататък майката-материя е кърмилница на малкия Христос, а Дева Мария дава живот на Иисус. В Риби, при завършването на Великия Кръг, ние сре­щаме Андромеда, Прикованата Жена. В началото пред нас е царстващата и доминираща жена, сред това идва жената, гри­жеща се с обич за младенеца Христос, и накрая - жената, оли­цетворение на материята, която са укротили и подчинили. Ка­сиопея може да се види над Северния полярен кръг, редом до цар Цефей, или Законодателя, който по-късно ще срещнем като едно от трите съзвездия в Риби. Законът е в началото, но също и в края, тъй като Цефей има пряко отношение и към първия и към последния знак от зодиака. Интересно е да отбе­лежим, че Мохамед, основателят на най-войнстващата рели­гия, е роден под този знак, а според легендата под него се ражда и Мойсей - Моисей-законодателят и Мохамед-войнът.

Задачата на Херкулес, пристъпващ към своите подвизи, е да покаже своята власт над материята и формата, поради ко­ето той трябва веднага да припознае Касиопея, все още коро­нованата кралица.

Второто съзвездия е Кит - Морското Чудовище, Врагът на Малките Рибки... Един от великите символи на душата е рибата, плуваща в океана на материята, а Китът, морското чу­довище, е символ на онова, което наричаме зло и което се стреми да погълне въплътената душа. Морското чудовище в океана на съществуванието и кралицата на трона говорят на Херкулес за величието на задачата, докато третото съзвездие му говори за победата. Това е Персей, наречен в египетския зодиак Дендерах "покорител", а понякога и "рушител", който може да окове жената на трона и е способен да победи чудо­вището. Казват, че Персей носел шлем-невидимка, сандали-бързоходки, щит на мъдростта и меч на духа. Така Херкулес вижда себе си отразен в небесата; тръгвайки да хване кобили-те-човекоядци, той открива в себе си гаранция за крайния ус­пех, макар отделни трудни моменти, с които се сблъсква, да му изглеждат непреодолими.

Кръстът на изпитанието

Подчиняването на материята и преодоляването на заст­рашително растящата илюзия определят от самото начало на подвизите на Херкулес природата на неговото последно дос­тижение. Казано е, че ключовата дума в знака Овен е "надеж­да" и когато той пристъпва към своите дванадесет подвига надеждата е единственият гарант за бъдещия му успех. С на­деждата, това неизпитано дотогава божествено снаряжение, плюс собствена тояга и огромен ентусиазъм - с това започват всички ученици.

Значението на изпитанието сега става съвсем ясно. Хер­кулес трябва да развие ментален контрол в света на мислите. В течение на векове плодовитите кобили на мисълта са ражда­ли бойни коне и чрез лъжовна мисъл, неистина реч и погреш­ни идеи са разорявали страната. Един от първите уроци, който трябва да научи всеки начинаещ, е че той притежава огромна умствена сила, както и че може да причини огромна вреда на околните чрез кобилите на своя ум. Следователно, той трябва да се научи правилно да използва ума си и на първо място да победи неговия женски аспект и да следи повече да не се раж­дат бойни коне. Всеки "претендент" за Херкулес може лесно да се убеди, че притежава тези безчинстващи кобили, ако си направи труда поне един ден внимателно да проследява свои­те мисли и думи, които винаги са резултат на мисълта. Той бързо ще разбере, че егоизмът и озлоблението, любовта към сплетните и критикарството заемат голяма част от неговите мисли, а плодовитите диви кобили на ума му постоянно се подхранват от себелюбието и илюзиите. Вместо да творят идеи и понятия, идващи от душата, вместо да черпят от Духо­вното царство, плодовитите кобили на ума раждат заблуди, фалш и жестокост, произлизащи от нисшите аспекти на чове­шката природа.

Херкулес осъзнава цялата вреда, нанасяна от тези коби­ли. Той с готовност се хвърля да помогне на разорената страна и решава да победи кобилите, но не преценява правилно сили­те си. Той действително ги залавя и връзва, но недооценява тяхната мощ и затова ги предава в ръцете на Абдер, символа на нисшия личностен "аз". Вместо това Херкулес (душата) и Абдер (личността) е трябвало с общи усилия да удържат сви­репите коне. Сам по себе си Абдер не е достатъчно силен и това, което се случвало с хората, живеещи по тези места, се случва и с него: кобилите го убиват. Така действа великият закон, съгласно който ние плащаме със собствената си приро­да за неправилно изречени думи или за необмислени действия. И Душата (олицетворена от Херкулес) отново трябва да се сблъска с лъжовните мисли; но едва след като стане целенасо­чен стремящ се в знака Стрелец. Убивайки там Птиците-човекоядци, Херкулес действително придобива контрол над мисловните процеси в своята природа.

Практическото значение на силата на мисълта добре е показано в думите на Такерей: "Ако посееш мисъл, ще пожъ­неш постъпка. Ако посееш постъпка ще пожънеш навик. Ако посееш навик, ще пожънеш характер. Ако посееш характер, ще пожънеш съдба."

Двете ключови думи на знака Овен са следните[1]:

1. "И Словото казало: Нека отново се търси форма."

~ Човек

2. "Аз излизам напред и от плана на ума управлявам."

~ Посветен



[1] По Esoteric Astrology /Езотерична астрология/, т. III на Трактат за седемте лъча, стр. 108. Получено три години след като А. А. Бейли из­нася лекция за Херкулес в Ню-Йорк


СЛЕДВАТ ПОДВИЗИТЕ НА ХЕРКУЛЕС В ЗНАКА ТЕЛЕЦ

ПРОЧЕТИ цялата книга ПОДВИЗИТЕ НА ХЕРКУЛЕС ТУК


Коментари

Популярни публикации